Toulonin Jesuiitta pappisseminaari

Historiallinen Toulonin Jesuiitta pappisseminaari valmistui vuonna 1697, ja sen koristeltu sisäänkäynti on yksi kaupungin nähtävyyksistä.

Toulonin Jesuiittaseminaarin rakennutti vuonna 1697 kuningas Ludvig XIV:sta, pappisseminaariksi kuninkaallisissa laivoissa toimineiden sotilaspappien koulutusta varten.

Ancien Seminaire Jesuite Toulon France

KUVA: Näkymä historiallisen Jesuiittaseminaarin portaaliin, kuvattuna rue Anatole France kadulta…kivenheiton päässä Musée de la Marine merimuseosta.

La Corderie Toulon

KUVA: Lähikuva sisäänkäynnin patsaista, jotka on tehnyt kuvanveistäjä Tombarel, hovitaiteilija Raymond Langueneuxin piirrosten mukaisina. Kokonaisuuden reunoilla olevat patsaat esittävät vertauskuvallisesti “voimaa” (oikealla oleva teos) sekä “uskontoa”.

Louis Girardin de Vauvre Toulon France

KUVA: Sisäänkäyntiportaalin vierestä löytyy kuvan plakaatti Louis-Girardin de Vauvrélle, joka oli yksi aurinkokuningas Ludvig XIV:sta kuuluisimmista upseereista, ja vastuussa Toulonin laivastosataman toiminnasta vuosina 1680-1715. Hän kunnostautui varsinkin kaupungin puolustuksessa Toulonin taistelun yhteydessä vuonna 1707, 60 vuoden ikäisenä.

Vaikka rakennuksen nimi viittaa sen alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, seminaarin tilat muutettiin kuitenkin jo vuonna 1770 armeijan parakeiksi.

Myöhemmin, vuonna 1785, rakennus, joka sijaitsee aivan Toulonin sataman yhteydessä, muutettiin laivaston satamasairaalaksi.

Kun Toulon rakennutti uuden sairaalan Sainte-Annen kaupunginosaan, samalla syntyi päätös vanhan pappisseminaarin purkamisesta.

Purkamistöiden yhteydessä kuitenkin päätettiin pelastaa paikan upea sisäänkäynti, joka on ainoa alkuperäisestä seminaaripalatsista jäljellä oleva rakenne.

Sisäänkäyntiportaali on tehty monumentaaliseen tyyliin, mukaanlukien neljä doorilaista pylvästä ja niiden päällä olevat veistosteokset.

Ylimpänä pylväiden päällä olevassa veistosteoksessa löytyy isokokoinen Ranskan vaakunakilpi, jota tukevat kaksi lapsen hahmoista suojelushenkeä.

Patsaskuvaelman reunoilla on uskontoa ja voimaa vertauskuvallisesti esittävät teokset.

Taideteokset viimeisteli Tombarel, hovitaiteilija Raymond Langueneuxin piirrustusten mukaisina:

  • “uskonto”, teoksen vasemmassa reunassa, katsoo ylös Ranskan vaakunan päällä olevaan maan kruunuun, kun taas
  • “voima” puolestaan ojentaa oikean kätensä Ranskan vaakunalle, pitäen vasemmassa kädessään rautanuijaa.